YARIÇAPI 38 CM OLAN BİR BİSİKLET TEKERLEĞİ 120 DEFA…

XVI. yüzyıl başlarında avrupa\’daki siyasi ve dini çatışmalar…

bir kümeyi nasıl liste yöntemi ile gösterebilirim acil yardm…

Arkadaşlar. Kitabımda gördüğüm ve anlamadığım bir zeka…

bir kalanlı bölme işleminde bölüm 38 bölen 43 ve kalan 2 dir…

Bir yerde yerleşim yeri kurulmasını etkileyen faktörler…

kılış fiillerine cümleler

Rasyonel ve irasyonel sayıları anlatırmısınız?

Atatürk neden sosyal bilimlerin gelişmesine önem…

66 nın karekökünü bulamadım yardım edin

ters orantıyı anlayamıyorum yardımcı olur musuunuuz ?

yaşantınızdaki etkilerden yola çıkarak yer…

arkadaşlar ırakın nesi meşhur ?

Astronomi : Uzay bilimi yaralandığ bilim daları

hangi sayının 5 eksiğinin 6 katı ile 3 eksiğinin 5 katı…

you are always.in a hurry wait and plan your day.capricorns…

tarihi olayların oluşumunda coğrafyanın etksi nedir ? lütfen…

Kümelerde farkı anlamadım anlatın lütfen..

charles dickens iki şehrin hikayesi olay örgüsü

Hüseyin Rahmi Gürpınar Melek Sanmıştım Şeytanı kitabının…

 A*b=ab   ikili işleminin geçişmeli mi birleşmeli mi…

şu  destanından hareketle destanın oluştugu dönemde saka…

ipek böceğini hayat döngüsü kısaca

Camın nitelikleri kimyasal ve fiziksel özellikleri nelerdir…

mitolojininjn ve mitolojik kavramlarin ortaya cikis donemi…….

(P=>q\’=v(p\’=>q) En sade halini yazınız lütfen yardım…

2005 TARİHİ NASİL YAZILIR İNGİLİZCEDE ? YAZILI OLARAK ???

Denetleyici ve düzenleyici sistemler hakkıda 5 çoktan…

coğrafya milletlerin kaderini oluşturur

hüseyin rahmi gür pınar kitap özeti lütfen

orhan veli kanık şiirlerinde ahenk unsurlarını nasıl…

orhan veli kanık şiirlerinde ahenk unsurlarını nasıl kullanmıştır ve kullanılan dilin özellikleri nelerdir? acil lazım arkadaşlar..

(“1.CEVAP“)

Orhan Veli ,Varlık dergisinde yayımlanan ilk ürünlerinde, aslında “Saf Şiirciler “anlayışıyla yazar. Hatta hece vezni değil aruz vezniyle yazdığı bir iki şiir bile olur. Yani hem halk şiiri hem divan şiirine vakıftır.Orhan Veli ,bu eski şiir anlayışını 1937 yılından itibaren bırakır ve gündelik yaşam sahnelerinin yer aldığı şiirler yazmaya başlar. Bu şiir anlayışı başta Yahya Kemal olmak üzere bir çok kurallı şiir yazan şairleri kızdırır.Bunun üzerine yazdıkları şiirin savunmasını yapacağı “Garip “adlı bir önsöz yazar ,burada “Garip Şiiri”nin ilkelerini de belirtir.-Vezinli kafiyeli şiirde hayır.-Edebi sanatlara hayır.-Burjuvaziye hayır.-Eski biçimlere hayır.-Duygusallığa hayır-Şairaneliğe hayır.Bunların ötesinde öyle bir cümle yazar ki bu önsöz en çok diğer genç şairleri etkiler. Bu söz şudur; ”Şiir, bütün özelliği söylenişinde olan bir söz sanatıdır. Yani tümüyle anlamdan oluşur.Anlam insanın beş duyusuna değil,kafasına seslenir.Bir gün gelecek,şiir yalnızca kafayla okunacak,edebiyat da böylece yeni bir yaşama kavuşacak.”Orhan Veli Kanık kendisi gibi düşünen Oktay Rıfat Horozcu ve Melih Cevdet Anday’la birlikte bu ilkelerle yeni bir oluşum başlatmış olur: Garip Akımı.Altın DişlimGel benim canımın içi,gel yanımaİpek çoraplar alayım sanaTaksilere bindireyimÇalgılara götüreyim seniGel,Gel benim altın dişlimSürmelim,ondüla saçlım,yosmam;Mantar topuklum,bobsitilim,gelO.Veli KanıkŞiirde dönemin zihniyeti, o dönemdeki kadınların moda anlayışları verilirken,toplum tarafından eleştirilen kadın tipine Orhan Veli’nin bakışını da görmüş oluyoruz. İlginçtir ki”bobsitil” sözcüğü Atilla İlhan tarafından garip anlayışına mensup kişilere taktığı bir isimdir. Orhan Veli şiirde aynı zamanda kendisini beğenmeyen ,küçük gören ,alay edenlere de bu kadın tiplemesiyle karşılık vermiştir.”ondüla saç” ifadesi şiir için garip gelmiş hep eleştirilmiştir.Orhan Veli’nin şiirlerinde bütün anlayışı öyle hakimdir ki tek bir mısrayı çıkardığınızda şiir anlamını tamamen kaybeder.Onun gücü” Var olanı” yazmaktan gelmiştir.Orhan Velinin Şiirlerinde Kullandığı Dilin ÖzellikleriCumhuriyet döneminin bir başka önemli şahsiyeti olan Orhan Veli de, Batı şiirinin yanısıra halk şiiri unsurlarından da beslenmiş güçlü bir şairdir.Orhan Veli halk edebiyatı türlerinden türkülerin etkisinde kalarak, halk deyimleriniustaca kullanmış ve biçim olarak da halk şiiri biçimlerini deneyerek yine şiirlerini bu disiplineyaklaştırmıştır. Orhan Veli’nin :Çocuk gönlüm kaygılardan azâdeYüzlerde nur, ekinlerde bereket,At üstüne mor kâküllü şehzâdeUnutmaya başladığım memleketŞakağımda annemin sıcak diziKulağımda falcı kadının sözüGöl başında padişahın üç kızıAlaylarla Kaf Dağı’na hareket.şiiri halk şiirinin etkisini açık bir şekilde gözler önüne seren örnek şiirlerdendir. “Masal” olanşiirin adı bile halk edebiyatının etkisini çağrıştırmaktadır.Şiir hece ölçüsüyle yazılmıştır ve halk edebiyatına özgü motiflerle yüklüdür.Halk şiirine yaklaştığı şiirlerden biri de mani dörtlüklerinden oluşturduğu “DelikliŞiir”dir.Kullandığı temalarHer şeyin şiire konu edinilebileceğine inanan Orhan Veli ve arkadaşlarının Türk şiirine yaptığı en büyük katkılardan biri de bu inançlarını eserlerinde uygulamaları oldu.[94] Bunun için de ilk olarak sıradan insanı kendilerine konu edindiler. Böylece, eski şiirlerdeki kahramanlaştırılan ideal insan tipinin yıkılmasını sağladılar. Divan şiirinde insan, aşkın arayıcısı olan kusursuz ve soyut bir varlık; Namık Kemal, Tevfik Fikret ve Mehmet Akif gibi şairlerin eserlerinde toplumu için mücadele eden bir kahraman iken Orhan Veli’nin şiirlerinde gündelik sorunların peşinde koşan sıradan bir vatandaştı.[94] Örneğin Kitabe-i Seng-i Mezar şiirinin kahramanı olan Süleyman Efendi, hayattaki en önemli sorunu nasır olan, Allah’ın adını sık anmasa da günahkar sayılmayan, varoluş problemi yaşamayan bir adamdı.[95] Süleyman Efendi’yle ilgili olarak Orhan Veli: “Ben hayatı sadelik içinde geçmiş basit bir adamın hayatından bahsetmek istedim. Acayiplik olsun diye yazmadım şiiri, neşretmeden evvel de bu kadar yadırganacağını tahmin etmiyordum.” dedi. Nasırı önemseyip edebiyata soktuğu için eleştirenlere ise şu cevabı verdi: “Hayatından daha büyük manevi ızdırapları olmayan bir insan için nasırın mühim olduğunu telakki ediyorum.”Toplum eleştirisi teması da Orhan Veli tarafından sık sık kullanıldı.[96] Fakat şair, bu konuyu kendisinden önce bu türün örneklerini veren Namık Kemal, Nazım Hikmet ya da Tevfik Fikret gibi isimlerin aksine ironi ve parodi tekniklerini kullanarak işliyordu. Hardalname, Cımbızlı Şiir, Vatan İçin, Bedava ve Kuyruklu Şiir’in örnek olarak verilebileceği şiirlerinde sadece durum tespiti yapıp herhangi bir ideolojiyi savunmaması sebebiyle sanatçı burjuva şairi olmakla da suçlandı.[97]Orhan Veli Dedikodu, Söz, Tahattur, Şanolu Şiir, Sereserpe, Eski Karım, Aşk Resmigeçidi gibi pek çok şiirinde ise aşk ve cinsellik konusunu işledi. Öte yandan çocukluk şairin hem Garip öncesi hem de Garip döneminde sık sık kullandığı temalardan biriydi. Bu temanın örnekleri arasında Ağaç, Kuş ve Bulut, Rüya, Robenson sayılabilir. Sanatçının çocuk algısıyla yazdığı şiirlerde duygu tonu diğer şiirlerine göre çok daha fazladır.[98]Şairin işlediği diğer temalar arasında yaşama sevinci (Ne Kadar Güzel, Sokakta Giderken, Güzel Havalar, Birdenbire), savaş (Bizim Gibi, Tereyağı, Gangster), yolculuk (Yolculuk, Seyahat) gelir. Talât Sait Halman’a göre varolmanın ve yaşamın sevincini Türk edebiyatına sistemli olarak yerleştiren isim Orhan Veli olmuştur.[79] Ayrıca, Kanık, Nedim ve Yahya Kemal ile birlikte Türk şiirinin sayılı İstanbul şairlerinden biri kabul edilmektedir.Şiir gerçekliğini Orhan Veli nasıl vermiştir?

(“2.CEVAP“)

Orhan Veli ,bu eski şiir anlayışını 1937 yılından itibaren bırakır ve gündelik yaşam sahnelerinin yer aldığı şiirler yazmaya başlar. Bu şiir anlayışı başta Yahya Kemal olmak üzere bir çok kurallı şiir yazan şairleri kızdırır.Bunun üzerine yazdıkları şiirin savunmasını yapacağı “Garip “adlı bir önsöz yazar ,burada “Garip şiiri”nin ilkelerini de belirtir.-Vezinli kafiyeli şiirde hayır.-Edebi sanatlara hayır.-Burjuvaziye hayır.-Eski biçimlere hayır.-Duygusallığa hayır-Şairaneliğe hayır.Bunların ötesinde öyle bir cümle yazar ki bu önsöze en çok bu etkiler diğer genç şairleri:”Şiir,bütün özelliği söylenişinde olan bir söz sanatıdır.Yani tümüyle anlamdan oluşur.Anlam insanın beş duyusuna değil,kafasına seslenir.Bir gün gelecek,şiir yalnızca kafayla okunacak,edebiyat da böylece yeni bir yaşama kavuşacak.”Orhan Veli Kanık kendisi gibi düşünen Oktay Rıfat Horozcu ve Melih Cevdet Anday’la birlikte bu ilkelerle yeni bir oluşum başlatmış olur:Garip Akımı.Altın DişlimGel benim canımın içi,gel yanımaİpek çoraplar alayım sanaTaksilere bindireyimÇalgılara götüreyim seniGel,Gel benim altın dişlim Sürmelim,ondüla saçlım,yosmam;Mantar topuklum,bobsitilim,gelO.Veli KanıkŞiirde dönemin zihniyeti, o dönemdeki kadınların moda anlayışları verilirken,toplum tarafından eleştirilen kadın tipine Orhan Veli’nin bakışını da görmüş oluyoruz. İlginçtir ki”bobsitil” sözcüğü Attila İlhan tarafından garip anlayışına mensup kişilere taktığı bir isimdir. Orhan Veli şiirde aynı zamanda kendisini beğenmeyen ,küçük gören ,alay edenlere de bu kadın tiplemesiyle karşılık vermiştir.”ondüla saç” ifadesi şiir için garip gelmiş hep eleştirilmiştir.Orhan Veli’nin şiirlerinde bütün anlayışı öyle hakimdir ki tek bir mısrayı çıkardığınızda şiir anlamını tamamen kaybeder.Onun gücü” Var olanı” yazmaktan gelmiştir.Orhan Velinin Şiirlerinde Kullandığı Dilin Özellikleri Cumhuriyet döneminin bir başka önemli şahsiyeti olan Orhan Veli de, Batı şiirinin yanısıra halk şiiri unsurlarından da beslenmiş güçlü bir şairdir.Orhan Veli halk edebiyatı türlerinden türkülerin etkisinde kalarak, halk deyimleriniustaca kullanmış ve biçim olarak da halk şiiri biçimlerini deneyerek yine şiirlerini bu disiplineyaklaştırmıştır. Orhan Veli’nin : Çocuk gönlüm kaygılardan azâdeYüzlerde nur, ekinlerde bereket,At üstüne mor kâküllü şehzâdeUnutmaya başladığım memleketŞakağımda annemin sıcak diziKulağımda falcı kadının sözüGöl başında padişahın üç kızı Alaylarla Kaf Dağı’na hareket.şiiri halk şiirinin etkisini açık bir şekilde gözler önüne seren örnek şiirlerdendir. “Masal” olanşiirin adı bile halk edebiyatının etkisini çağrıştırmaktadır.Şiir hece ölçüsüyle yazılmıştır ve halk edebiyatına özgü motiflerle yüklüdür.Halk şiirine yaklaştığı şiirlerden biri de mani dörtlüklerinden oluşturduğu “DelikliŞiir”dir.

ocevap, 5 Mayıs 2013, 23:38